2025:01/Vägledning för uppfyllande av begränsningsvärden vid störning

  • Författare: Patrik Marklund, Mats Lindgren, Anton Eskilsson, samtliga från Marklund Solutions AB
  • Antal sidor: 40
  • Pris: 300

Anläggningar som förbränner avfallsklassade bränslen lyder under flera regelverk. Förutom att samtliga anläggningar har ett miljötillstånd från en tillståndsgivande myndighet omfattas även anläggningarna av särskilda EU-gemensamma regler för förbränning av avfall, detta gäller såväl regelverk enligt IED-direktivet som tillhörande BAT och BREF-dokument.

I samband med framtagandet av den svenska implementeringen av direktivet för industriella utsläpp (IED) skedde en förändring av reglernas formuleringar som bland annat innebär att de tidigare reglerna kring onormala driftförhållanden fick en delvis annan innebörd, detta trots att andemeningen var att inga förändringar kring dessa regler skulle ske.

Konsekvenserna av dessa ändringar är att de korta perioder då onormala driftförhållanden uppträder — oftast kring strömavbrott eller haveri— bedöms hårdare än vid normal drift och dessa händelser leder till onödiga anmälningar.

Själva definitionen och andemeningen under §29 i SFS 2013:253, förordningen om förbränning av avfall — FFA, är att anläggningsägarna ska stoppa eller inskränka driften så snart som möjligt om onormala driftförhållanden uppträder. Nästan uteslutande stoppas driften omedelbart när sådana driftförhållanden uppstår. Det är nämligen så att den absoluta majoriteten av händelser antingen är direkta haverier av pannan med kringliggande utrustning eller strömavbrott som omedelbart stoppar anläggningarna. Problemet är dock att det kvarstår avfall i förbränningsrummet efter att anläggningen stoppat och det leder främst till förhöjda halter av kolmonoxid (CO). I och med att definitionen om anläggningen då verkligen är i drift är tydlig och en hänvisning till §34 gör att de så kallade ”absoluta begränsningsvärdena” överskrids. Dessa begränsningsvärden har — genom en olycklig hänvisning — fått strängare krav i FFA jämfört med IED-direktivet och strängare jämfört med föregående föreskrifter — trots att andemeningen var att inga justeringar skulle göras.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


Anläggningar som förbränner avfallsklassade bränslen lyder under flera regelverk. Förutom att samtliga anläggningar har ett miljötillstånd från en tillståndsgivande myndighet omfattas även anläggningarna av särskilda EU-gemensamma regler för förbränning av avfall, detta gäller såväl regelverk enligt IED-direktivet som tillhörande BAT och BREF-dokument.

I samband med framtagandet av den svenska implementeringen av direktivet för industriella utsläpp (IED) skedde en förändring av reglernas formuleringar som bland annat innebär att de tidigare reglerna kring onormala driftförhållanden fick en delvis annan innebörd, detta trots att andemeningen var att inga förändringar kring dessa regler skulle ske.

Konsekvenserna av dessa ändringar är att de korta perioder då onormala driftförhållanden uppträder — oftast kring strömavbrott eller haveri— bedöms hårdare än vid normal drift och dessa händelser leder till onödiga anmälningar.

Själva definitionen och andemeningen under §29 i SFS 2013:253, förordningen om förbränning av avfall — FFA, är att anläggningsägarna ska stoppa eller inskränka driften så snart som möjligt om onormala driftförhållanden uppträder. Nästan uteslutande stoppas driften omedelbart när sådana driftförhållanden uppstår. Det är nämligen så att den absoluta majoriteten av händelser antingen är direkta haverier av pannan med kringliggande utrustning eller strömavbrott som omedelbart stoppar anläggningarna. Problemet är dock att det kvarstår avfall i förbränningsrummet efter att anläggningen stoppat och det leder främst till förhöjda halter av kolmonoxid (CO). I och med att definitionen om anläggningen då verkligen är i drift är tydlig och en hänvisning till §34 gör att de så kallade ”absoluta begränsningsvärdena” överskrids. Dessa begränsningsvärden har — genom en olycklig hänvisning — fått strängare krav i FFA jämfört med IED-direktivet och strängare jämfört med föregående föreskrifter — trots att andemeningen var att inga justeringar skulle göras.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2025-02-05