2024:29/Kvalitetssäkring vid fastighetsnära insamling av vardagligt avfall

  • Författare: Jörgen Leander, Eleonor Zeidlitz och Karin Engström, Miljö & Avfallsbyrån
  • Antal sidor: 101
  • Pris: 300

I rapporten presenteras förslag på bedömningsgrunder vid felsortering och underlag som kommunerna kan använda vid framtagande av rutiner för kvalitetssäkring av insamlade fraktioner vid de vanligaste typerna av fastighetsnära insamlingssystemen för flerbostadshus och småhus. Rutinerna kan se olika ut beroende på insamlingssystem, i vilken utsträckning avfallet är synligt i behållaren och lokala förutsättningar.

Genom ett aktivt kvalitetsarbete vid insamling kan kommunerna bidra till att insamlat avfall håller en hög kvalitet och att de krav som producentansvarsorganisationerna eller behandlings-/ återvinningsanläggningarna ställer på kommunerna vid överlämnande av insamlat avfall uppfylls och att insamlat avfall kan materialåtervinnas.

Inbyggda begränsningar i valt insamlingssystem och bostadsområden med återkommande felsortering kan innebära särskilda utmaningar i kvalitetsarbetet.

Grundläggande förutsättningar för god kvalitet på insamlat avfall är bland annat rätt dimensionering och utformning av avfallslösningar, insamlingspersonalens aktiva medverkan i avvikelserapportering och fotodokumentation samt en fungerande kommunikation mellan insamlingspersonal, kundtjänst och tjänstepersoner.

Förutom rutinerna för kvalitetskontroll har kommunerna även möjlighet att styra mot god kvalitet på insamlat avfall med hjälp av felsorteringsoch felhanteringsavgifter samt kommunikation. Vid återkommande felsortering kan det även bli aktuellt med omklassning till abonnemang utan sorteringsmöjligheter.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


I rapporten presenteras förslag på bedömningsgrunder vid felsortering och underlag som kommunerna kan använda vid framtagande av rutiner för kvalitetssäkring av insamlade fraktioner vid de vanligaste typerna av fastighetsnära insamlingssystemen för flerbostadshus och småhus. Rutinerna kan se olika ut beroende på insamlingssystem, i vilken utsträckning avfallet är synligt i behållaren och lokala förutsättningar.

Genom ett aktivt kvalitetsarbete vid insamling kan kommunerna bidra till att insamlat avfall håller en hög kvalitet och att de krav som producentansvarsorganisationerna eller behandlings-/ återvinningsanläggningarna ställer på kommunerna vid överlämnande av insamlat avfall uppfylls och att insamlat avfall kan materialåtervinnas.

Inbyggda begränsningar i valt insamlingssystem och bostadsområden med återkommande felsortering kan innebära särskilda utmaningar i kvalitetsarbetet.

Grundläggande förutsättningar för god kvalitet på insamlat avfall är bland annat rätt dimensionering och utformning av avfallslösningar, insamlingspersonalens aktiva medverkan i avvikelserapportering och fotodokumentation samt en fungerande kommunikation mellan insamlingspersonal, kundtjänst och tjänstepersoner.

Förutom rutinerna för kvalitetskontroll har kommunerna även möjlighet att styra mot god kvalitet på insamlat avfall med hjälp av felsorteringsoch felhanteringsavgifter samt kommunikation. Vid återkommande felsortering kan det även bli aktuellt med omklassning till abonnemang utan sorteringsmöjligheter.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2024-12-06