Den här rapporten visar på avfallet du inte ser men som är direkt kopplat till din konsumtion – vi kallar det osynligt avfall. Telefonen du köper väger bara några hundra gram, men redan när du får den i din hand har den gett upphov till 120 kg osynligt avfall när den producerades.
I Avfall Sverige-studien 2015:22 ”Produkters totala avfall - studie av avfallets fotavtryck och klimatkostnader” togs en metod för produkters totala avfall fram utifrån grundmetoden ”Embodied Waste”. Metoden används för att visa på allt avfall en produkt bidrar med i sin produktionskedja, för att ge en tydligare bild av det avfall som förebyggs när produktavfallet undviks och därigenom visa på vikten av att förlänga en produkts livslängd. Denna rapport är en uppdaterad version med delvis justerad metod för att representera ”osynligt avfall”.
Rapporten inkluderar både ett antal omräknade produkter och ett flertal nya beräknade produkter. Avfallsmängder i form av ”osynligt avfall” och klimatpåverkan är beräknat för typiska produkter utan förpackning men inkluderat transporter, råmaterial, produktion och energi inklusive elektricitet. Det osynliga avfallet är beräknat från vagga tills att konsumenten har produkten i sin hand och inkluderar deponerat avfall, avloppsvatten till rening och till viss del avfall till förbränning.
Klimatpåverkan beräknas med en förenklad version av klimatavtryck där upptag och utsläpp av biogen koldioxid antas lika och sätts till noll medan avfallsfotavtrycket beräknas enligt metoden framtagen i tidigare studie.
Resultaten i denna rapport är lämpade för att kommunicera till allmänheten att produkten har gett upphov till ett osynligt avfall redan när den införskaffas, som ofta är långt större än det synliga avfallet när produkten kastas. Resultaten är indikationer och kan inte användas för jämförelser av olika produkters miljöpåverkan.
Produkterna har beräknats för att så bra som möjligt representera produkter som köps i Sverige, men det finns också en stor variation inom varje produktgrupp och de representerar därför ingen specifik produkt eller varumärke.
Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".
Den här rapporten visar på avfallet du inte ser men som är direkt kopplat till din konsumtion – vi kallar det osynligt avfall. Telefonen du köper väger bara några hundra gram, men redan när du får den i din hand har den gett upphov till 120 kg osynligt avfall när den producerades.
I Avfall Sverige-studien 2015:22 ”Produkters totala avfall - studie av avfallets fotavtryck och klimatkostnader” togs en metod för produkters totala avfall fram utifrån grundmetoden ”Embodied Waste”. Metoden används för att visa på allt avfall en produkt bidrar med i sin produktionskedja, för att ge en tydligare bild av det avfall som förebyggs när produktavfallet undviks och därigenom visa på vikten av att förlänga en produkts livslängd. Denna rapport är en uppdaterad version med delvis justerad metod för att representera ”osynligt avfall”.
Rapporten inkluderar både ett antal omräknade produkter och ett flertal nya beräknade produkter. Avfallsmängder i form av ”osynligt avfall” och klimatpåverkan är beräknat för typiska produkter utan förpackning men inkluderat transporter, råmaterial, produktion och energi inklusive elektricitet. Det osynliga avfallet är beräknat från vagga tills att konsumenten har produkten i sin hand och inkluderar deponerat avfall, avloppsvatten till rening och till viss del avfall till förbränning.
Klimatpåverkan beräknas med en förenklad version av klimatavtryck där upptag och utsläpp av biogen koldioxid antas lika och sätts till noll medan avfallsfotavtrycket beräknas enligt metoden framtagen i tidigare studie.
Resultaten i denna rapport är lämpade för att kommunicera till allmänheten att produkten har gett upphov till ett osynligt avfall redan när den införskaffas, som ofta är långt större än det synliga avfallet när produkten kastas. Resultaten är indikationer och kan inte användas för jämförelser av olika produkters miljöpåverkan.
Produkterna har beräknats för att så bra som möjligt representera produkter som köps i Sverige, men det finns också en stor variation inom varje produktgrupp och de representerar därför ingen specifik produkt eller varumärke.
Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".
Senast uppdaterad - 2024-11-08