Om oss

Kommunikation

Kommunikation är ett viktigt verktyg för att driva avfallsfrågorna i samhället. Avfall Sverige ska vara medias naturliga kontaktyta i olika avfallsfrågor och idag bygger många inslag i media på faktainsamling hos Avfall Sverige. Media kontaktas också proaktivt, till exempel genom personliga besök och ett riktat nyhetsbrev som belyser aktuella avfallsfrågor. Under 2024 distribuerade Avfall Sverige 19 pressmeddelanden

Kommunikation med fokus på förebyggande

De övergripande målen med Avfall Sveriges gemensamma kommunikation, som bedrivs i samverkan med medlemmarna, är ökad kännedom om svensk avfallshantering och om kommunernas roll.

Avfall Sverige är sedan 2009 nationellt ansvarig för EU-projektet ”Europa minskar avfallet”(European Week for Waste Reduction, EWWR) som arrangerades för trettonde året i rad 2021. Projektet går ut på att deltagande länder, under en och samma vecka, ska lyfta frågan om att förebygga avfallet på olika sätt. Varje år har ett specifikt tema och temat 2021 var hållbara samhällen.

Gemensamt nordiskt skyltsystem

Den 1 juli 2020 lanserade Avfall Sverige ett nytt gemensamt skyltsystem för avfallssortering. De nya skyltarna ska göra det enkelt för alla att sortera rätt. Målet är ökad återvinning och ökade möjligheter att nå en cirkulär ekonomi. Systemet är utvecklat i samarbete med Avfall Sveriges systerorganisationer i de nordiska länderna. Under 2021 bildades den nordiska föreningen EUpicto för att fortsätta utvecklingen av det gemensamma skyltsystemet. Också EU-kommissionen har visat intresse för systemet, där pågår diskussioner.

Tidning och nyhetsbrev

Avfall och Miljö är branschtidningen för alla som arbetar med avfallshantering och återvinning. Tidningen kommer ut med fem nummer per år, upplaga 2 200 exemplar. Tidningen finns också i en digital version på webbplatsen.

Både tidning och nyhetsbrev går att prenumerera på också för icke-medlemmar.

Senast uppdaterad - 2025-02-25