2021-05-28

Vart styrs biogasen?

Regeringen föreslår att biogasbilar inte längre ska klassas som miljöbilar. Det är det senaste dråpslaget för biogasproduktionen. Samtidigt satsar staten mycket på att bygga ut infrastrukturen kring biogasen. 
– Vi får hela tiden motstridiga signaler, när det vi skulle behöva är tydlighet och långsiktighet, kommenterar Caroline Steinwig, rådgivare Avfall Sverige.

Redan vid årsskiftet planerar regeringen att nya upphandlingsdirektivet ska träda i kraft. Enligt förslaget ska lätta fordon från och med 2026 inte få släppa ut någon koldioxid om de ska klassas som miljöbilar. I praktiken godkänns därmed bara el- och vätgasfordon. 

Nyligen presenterades också EU-kommissionens förslag till taxonomi, som även den kräver nollutsläpp av koldioxid för miljöfordon från 2026. Biogasbilar anses alltså inte vara en grön investering.

Samtidigt kräver avfallsdirektivet att allt biologiskt avfall ska återvinnas biologiskt senast 2023, och EU:s metanstrategin vill se ökad återvinning av organiskt avfall och gödsel. Det svenska etappmålet för matavfall kräver också en kraftsatsning på rötning: senast 2023 ska minst 75 procent av matavfallet behandlas biologiskt så att växtnäring och biogas tas tillvara. 

– Politikerna kan inte trycka på i ena änden och sedan slå undan benen för biogasens absolut största marknad, säger Caroline Steinwig, rådgivare på Avfall Sverige. 

Sverige är idag ett av de ledande länderna vad gäller att uppgradera biogas till fordonsgas. Mer än 54 000 gasfordon rullar idag på våra vägar. Detta är en utveckling som ivrigt har påhejats genom statliga bidrag i form av Klimatklivet och Industriklivet. Andra användningsområden för biogasen, exempelvis inom industrin, finns också, men närmare två tredjedelar används idag som drivmedel.

– Biogas är ett fantastiskt exempel på cirkularitet, där avfall kan återvinnas både till biogas och biogödsel. De värden som biogödseln ger, i synnerhet till ekologisk odling, räknas inte in när EU gör sina hållbarhetsberäkningar av fordon och drivmedel. Alla experter tycks dessutom vara eniga om att vi behöver alla miljövänliga alternativ för att kunna nå målet EU-målet om 55 procent nettoreduktion av växthusgaser till 2030 och i förlängningen Parisavtalets klimatmål. Då kan man inte bortse från de många vinster som biogasen ger, säger Caroline Steinwig.

– Och elbilar i all ära, men om det är gödsel som rötas blir biogasen i praktiken till och med en koldioxidsänka genom att förhindra metanutsläpp – det är något som ingen elbil någonsin kommer i närheten av.

Senast uppdaterad - 2022-08-17

Fler nyheter

Omlastningsstation

2023-11-20

Avtalsunderlag för omlastning av förpackningar

Avfall Sverige har nu kommit överens med de två producentansvarsorganisationerna FTI och TMR angående ett avtalsunderlag för omlastning av förpackning…

Läs mer
Energiåtervinning Linköping

2024-06-27

Avfall Sverige positiv till CCS/CCU-remiss

Avfall Sverige välkomnar att Energimyndigheten har utrett frågan om styrmedel för CCS och CCU och menar att utredningen gör en träffsäker analys av or…

Läs mer
EU Flagga

2024-07-03

Positivt med stöd för bio-CCS

EU-kommissionens godkännande av stödsystemet för infångning, avskiljning och lagring av biogen koldioxid (bio-CCS) är en mycket positiv nyhet. Beslute…

Läs mer
Tomas Nilsson, Hedeskoga

2024-09-17

Han gör deponin till ett zoo

På Hedeskoga deponi får naturen ta hand om lakvattnet. Tomas Nilsson sköter om reningsanläggningen som ett dibarn, med vass och mikrober som viktiga a…

Läs mer
Textil:Kläder

2024-09-17

Stöd för insamling av textilavfall

Avfall Sverige har tagit fram stödmaterial som beskriver hur kommunerna kan uppfylla det kommande kravet på separat insamling och behandling av textil…

Läs mer
Biogas 2023 Red

2024-10-01

Biogasanvändningen minskar trots stora behov

Den stoppade skattebefrielsen på biogas har påverkat biogasanvändningen negativt. Den totala biogasanvändningen i Sverige sjönk med 7 procent till dry…

Läs mer