2023-11-28
Dags att koppla upp er mot Avfallshubben

Nu kan kommuner lägga in uppgifter om sina återvinningsstationer till den digitala hjälpen som ska vägleda allmänheten att hitta sin närmaste återvinning.
Avfallshubben, tidigare kallad ÅVS-portalen, är kommunernas administrationsverktyg för tjänsten Hitta återvinning. Kommuner lägger själva upp all information via Avfallshubben som i sin tur kommer att visas på Sopor.nu, som är den publika delen av denna tjänst. All information som behövs finns sannolikt i ert verksamhetssystem. Överföringen görs antingen med hjälp av API eller genom manuell import av en Excelfil.
Börja med att ansöka om ett konto. Därefter kan ni lägga ut återvinningsstationer på test-versionen av Hitta återvinning på sopor.nu.
Den 18 december räknar vi med att lansera funktionen på Sopor.nu, för att ha god tid på oss att säkra upp att allt fungerar som de ska innan årsskiftet. Den information som kommuner lagt upp i testversionen innan den 18 december kommer att ligga kvar, arbetet behöver alltså inte göras två gånger.
Avfallshubben har utvecklats med anledning av att kommunerna tar över insamlingsansvaret för förpackningar och i de flesta fall även landets återvinningsstationer. Avfallshubben ersätter den funktion som FTI har på sin site idag, där allmänheten kan hitta närmaste återvinningsstation, göra felanmälan och se senaste tömning.
Läs mer om hur ni skapar ett konto till Avfallshubben, tar fram API:er och andra smarta lösningar med QR-koder.
Senast uppdaterad - 2024-02-19